۱۳۹۳-۵-۲۹، ۰۴:۰۹ عصر
بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول*
مقاله 8، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 85-92 [XML] اصل مقاله (1006 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1شیما دادخواه فرد؛ 2سیدرضا مرتضایی*
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
2استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
چکیده
توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا میکند. یکی از محیطهای اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارکها و بویژه زمین های بازی آنها میباشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی میپردازد که خود دستاورد روش کاربرمحور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند و روشهایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی میکند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
کلیدواژگان
واژه های کلیدی کودک؛ مبلمان؛ زمین بازی؛ طراحی کاربر محور؛ طراحی رفتارگرا
مقاله 8، دوره 19، شماره1، بهار 1393، صفحه 85-92 [XML] اصل مقاله (1006 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1شیما دادخواه فرد؛ 2سیدرضا مرتضایی*
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
2استادیارگروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
چکیده
توجه به ایجاد محیط های اجتماعی و تجهیزات مناسب برای کودک و آشنایی با نیازهایش، زمینه رشد درست شخصیتی و رفتاری او را به عنوان نسل آینده مهیا میکند. یکی از محیطهای اجتماعی موثر بر نحوه برقراری ارتباط کودکان با جامعه، پارکها و بویژه زمین های بازی آنها میباشد که درکشور ما دستخوش کم توجهی هستند .این مقاله به رفتارنگاری کاربران محصولی میپردازد که خود دستاورد روش کاربرمحور مبتنی بر اصول طراحی رفتارگراست. طراحی کاربر محور به درک نیازهای واقعی کاربران و زمینه استفاده از محصول توجه میکند و روشهایی برای پروسه طراحی از جمله درک شرایط استفاده از محصول، تبیین نیازها و الزامات کاربر، طراحی و ارزیابی معرفی میکند. در بخش طراحی رفتارگرا، مدلی مفهومی مبتنی بر "الگوهای بروز یک رفتار" که شامل سه مرحله ترغیب، تدوین و تشویق کاربر در راستای رسیدن به هدف رفتاری خاص است، به کار گرفته شد. رفتارنگاری کاربران از طریق پرسشنامه، مشاهده و نوشتن سناریو استفاده، در پنج پارک شهری منتخب از مناطق مختلف تهران صورت گرفت و روی هم رفته از 100 کاربر اطلاعات بدست آمد و در انتها بر اساس نتایج بدست آمده، معیارهایی برای طراحی تاثیرگذار بر رفتار کاربر تدوین و در طراحی محصول نهایی بکار گرفته شد.
کلیدواژگان
واژه های کلیدی کودک؛ مبلمان؛ زمین بازی؛ طراحی کاربر محور؛ طراحی رفتارگرا