ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 8 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار
یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل راهکاری در جهت دستیابی به


حمل و نقل پایدار  (مطالعه موردی؛ كلانشهر شیراز)

علی سلطانی 1 - دانشیار برنامه ریزی و طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
افروز فلاح منشادی - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز

چکیده :

سیاست های حمل و نقل پایدار در صدد جستجوی روش هایی است که امکان دسترسی مناسب را برای همه اقشار جامعه فراهم كرده، هزینه های اقتصادی را تعدیل نموده و زمینه آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهد. از طرفی دیگر، تجارب کنونی حمل و نقل درون شهری در كشور ما و ادامه روند موجود، قرابت اندكی با چشم انداز حمل و نقل پایدار دارد. «راهبرد حمل و نقل یکپارچه( Integrated Transportation Approach) با هدف یكپارچه سازی و هماهنگ نمودن خدمات جابجایی در راستای دستیابی به آرمان حمل و نقل پایدار پیشنهاد شده است. كلانشهر شیراز امروزه با مشکلات عمده ای در حوزه حمل و نقل درون شهری همچون سهم پایین استفاده از حمل و نقل عمومی، ازدحام ترافیكی روزافزون در بخش مركزی شهر، مصرف بالای سوخت و بروز انواع آلودگی مواجه بوده و به منظور كاهش مشكلات مذكور، طرح ها و اقدامات عملی و نرم افزاری متعددی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر به بیان یافته های یک تحقیق مبتنی بر نظرسنجی كارشناسی ( Expert Opinion ) می پردازد که در آن وضعیت جاری شیراز در حوزه حمل و نقل درون شهری و سیاست های اعمال شده با رویکرد یکپارچه سازی بررسی شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق تكمیل پرسشنامه و مصاحبه با مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی )مشاورین( جمع آوری شده و با روش تحلیل چند معیاری سلسله مراتبی ( AHP ) مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سیاست های جاری
مدیریت شهری شیراز از نظر معیارهای «راهبرد حمل و نقل یکپارچه »، وضعیت مطلوبی ندارد. از دیدگاه کارشناسی، اولویت بندی سیاست های یكپارچه سازی با محوریت توسعه حمل و نقل عمومی و به ترتیب شامل افزایش دسترسی و کارایی اتوبوسرانی در مناطق شهریِ دارای پتانسیل تقاضا، تخصیص بخشی از عواید ناشی از دریافت عوارض شهرداری در بخش حمل و نقل عمومی و ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس در كریدورهای پر تردد و بخش مركزی شهر می باشند.

واژگان کلیدی: حمل و نقل پایدار، یکپارچه سازی خدمات حمل و نقل، تحلیل چندمعیاره، شیراز.



.pdf   URBS50661392841800.pdf (اندازه: 636.36 KB / تعداد دفعات دریافت: 389)

آخرین ارسال های من :

بی شک جهان را به عشق کسی آفریده اند ،

چون من که آفریده ام از عشق

جهانی برای تو !
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  سیستم Car sharing file 381 1394-12-6، 04:20 صبح
آخرین ارسال: file
  .docx شهر سازی و ترافيک file 526 1394-12-6، 04:20 صبح
آخرین ارسال: file
  .docx مدل سازی حمل و نقل file 486 1394-12-6، 04:19 صبح
آخرین ارسال: file
  طراحی سیستم های ارزیابی سیاستهای توسعه شهری حمل و نقل محور با اتکا بر مدلهای یکپارچه Brightness 947 1394-1-1، 09:48 عصر
آخرین ارسال: Brightness
  روش های آرام سازی ترافیک Safoora_Tn 1,226 1393-3-7، 05:52 عصر
آخرین ارسال: Safoora_Tn
  ارام سازی در محلات مسکونی marziyeh.b 1,054 1393-3-7، 02:08 صبح
آخرین ارسال: marziyeh.b
  مقاله طراحی یک سیستم پشتیبان تصمیم گیري جهت بهینه سازي تخصیص گیتبه پروازها در فرودگا AliReza 1,065 1392-11-20، 02:10 عصر
آخرین ارسال: AliReza
  مقاله اولویت بندي سیاستهاي عمده حمل و نقل پایدار بر اساساثر بخشیدر هر یکاز ابعاد سه AliReza 898 1392-11-20، 10:59 صبح
آخرین ارسال: AliReza
  مقاله تشخیص و ردیابی و طبقه بندي وسایل نقلیه با تکنیکهاي پردازش تصویربراي سیستم حمل و AliReza 938 1392-11-20، 10:41 صبح
آخرین ارسال: AliReza
  مقاله ارائه ماتریس تصمیم گیري به منظور اولویت بندي سیستم هاي حمل و نقل AliReza 881 1392-11-20، 10:22 صبح
آخرین ارسال: AliReza
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل