۱۳۹۱-۱-۲۲، ۰۶:۰۹ عصر
اعتبارات مترو تهران كاهش یافته یا افزایش؟
در حالی دبیرشورای عالی ترافیك از رشد 23 درصدی تخصیص اعتبارات دولتی به توسعه متروها در سال 90 خبر میدهد كه مدیركل برنامهریزی و توسعه شهری امور حمل و نقل و ترافیك معاونت ترافیك شهرداری تهران میگوید كه اعتبارات تخصیص یافته بخش عمرانی متروی تهران در سال 90 نسبت به سال 89، بیست درصد كاهش یافته است.
مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیك در گفتوگو با ایسنا، با تشریح حمایتهای دولت از توسعه حملونقل عمومی در سال 90 از رشد 23 درصدی تخصیص اعتبارات دولتی به توسعه متروها در سال 90 نسبت به سال 89 خبر داد و گفت: 35 درصد از مجموع اعتبارات دولتی در بخش قطارشهری در سال گذشته به متروی تهران پرداخت شد.
وی اظهار كرد: مبالغ پرداخت شده از سوی دولت برای توسعه خطوط قطارشهری در حال ساخت در 9 كلانشهر كشور، مجموعا رقمی حدود 6800 میلیارد ریال در بخش عمرانی و در حدود 900 میلیارد ریال در بخش جاری پرداخت گردید.
دبیر شورای عالی ترافیك ادامه داد: دولت برای توسعه عمرانی قطارشهریهای چهاركلانشهر كشور، 100درصد اعتبارات مصوب را پرداخت كرده و برای مابقی شهرها نیز حدود 79 درصد تخصیص منظور كرده است.
شفیعی با اشاره به اینكه در بخش اعتبارات جاری و یارانههای حمل و نقل عمومی شهری نیز میزان تخصیص اعتبار به حدود 90 درصد رسیده است، خاطرنشان كرد: از مجموع چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب در این بخش، مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال به عنوان یارانه جابجایی مسافر در سامانههای اتوبوسرانی و قطارشهری كشور پرداخت شده كه از این مبلغ، رقمی حدود 900 میلیارد ریال یارانه بلیت در بخش قطار شهریهای تهران و مشهد منظور شده است.
وی با بیان اینكه در كنار پرداختهای بیسابقه، برنامههای حمایتی دیگری از جمله ایجاد امكان استفاده از منابع فاینانس خارجی برای تعدادی از خطوط مترو شهری كشور از جمله تهران نیز توسط دولت پیشبینی شده است به ایسنا گفت: امكان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین استفاده از اوراق مشاركت برای تكمیل طرحهای توسعه قطارشهری در سراسر كشور نیز، جزو برنامههای حمایتی دولت از شهرداری بوده است.
حمایت دوهزار و 700 میلیارد ریالی دولت از متروی تهران در سال 90
دبیر شورای عالی ترافیك در ادامه به تشریح پرداختیهای دولت به متروی تهران در سال 90 پرداخت و گفت: در سال 90 مترو تهران جمعا با دریافت رقمی بالغ بر دوهزار و 700 میلیارد ریال از بودجههای دولتی در بخش عمرانی و جاری با سهم 35 درصدی از مجموع اعتبارات پرداختی، بیشترین سهم را از حمایتهای دولتی چه در بخش حمایتهای نقدی در قالب بودجه و چه در دیگر حمایتهای دولتی برخوردار بوده است.
شفیعی تاكید كرد: علیرغم تمامی ناملایمات و فضاسازیهای غیرمنصفانه از عملكرد دولت در این بخش، اعتبارات پرداخت شده با رشدی بیسابقه همراه بوده و با وجود عدم انجام تعهدات شهرداریها در پرداخت سهم 50 درصدی خود، دولت همچنان خود را ملزم به حمایت كامل از توسعه حملونقل شهری بویژه متروها میداند.
اعتبارات تخصیص یافته بخش عمرانی متروی تهران در سال 90 یست درصد كاهش یافته
مسعود رنجبریان ، مدیركل برنامهریزی و توسعه شهری امور حمل و نقل و ترافیك معاونت ترافیك شهرداری تهران نیز در این خصوص با اشاره به تخصیص اعتبار برای متروی تهران در سال گذشته گفت: اعتبارات تخصیص یافته بخش عمرانی متروی تهران در سال 90 نسبت به سال 89، بیست درصد كاهش یافته است.
وی با اشاره به اینكه در سال 89 از سه هزار و 213 میلیارد ریال اعتبار مصوب برای بخش عمرانی متروی تهران تنها مبلغ 2 هزار و 157 میلیارد ریال پرداخت و محقق شد گفت: این رقم تنها معادل 67 درصد بودجه مصوب بوده است.
مدیركل برنامهریزی و توسعه شهری امور حمل و نقل و ترافیك معاونت ترافیك شهرداری تهران افزود: از سوی دیگر در سال 90 نیز از دو هزار و 439 میلیارد ریال اعتبار مصوب بخش عمرانی متروی تهران، یكهزار و 716 میلیارد ریال یعنی معادل 70 درصد این بودجه محقق شده است كه علی رغم رشد در تخصیص اعتبار شاهد كاهش میزان نقدینگی واریزی هستیم به شكلی كه كمتر از هشتاد درصد نقدینگی پرداختی سال 89 در سال 90 به متروی تهران پرداخت شده است.
تنها 33 درصد یارانه بلیت اتوبوسرانی در سال گذشته پرداخت شد
وی تصریح كرد: با احتساب نرخ تورم 20 درصدی سال 90 نسبت به 89، باید بگوییم قدرت فعالیت عمرانی متروی تهران بر اساس مبلغ پرداختی توسط دولت 34 درصد كمتر شده است.
مدیركل برنامهریزی و توسعه شهری امور حمل و نقل و ترافیك معاونت ترافیك شهرداری تهران به اعتبارات جاری مترو (یارانه بلیت) اشاره كرد و به ایسنا گفت: در سال 90 از رقم مصوب 900 میلیارد ریال یارانه بلیت متروی تهران 787 میلیارد ریال پرداخت شد كه این رقم حدود 88 درصد بودجه مصوب است. از سوی دیگر در بخش اعتبارات جاری اتوبوسرانی (یارانه بلیت) در سال 90 از سه هزار میلیارد ریال كل كشور، سهم تهران حدود یكهزار میلیارد ریال بود كه از این رقم تا كنون تنها 334 میلیارد ریال یعنی معادل 33 درصد بودجه پرداخت شده است.
وی به موضوع فاینانس خارجی اشاره كرد و گفت: علیرغم تلاشهای صورت گرفته تا كنون به جز خط 4 متروی تهران كه فاینانس خارجی آن در دست پیگیری است و هنوز محقق نشده است در سایر خطوط مترو فاینانسی نگرفتهایم از سوی دیگر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین اوراق مشاركت علیرغم تاكید در قوانین بودجه سنواتی در خصوص امكان استفاده از آنها توسط شهرداریها به دلیل وجود ساز و كارهای پیچیده اداری و عدم شفافسازی روالهای آن و همچنین همكاری نكردن بخشهای مختلف بدنه دولت نظیر بانك مركزی و معاونت برنامهریزی و مدیریت راهبردی ریاست جمهوری با كندی و تاخیر در حال طی روال اداری است.
مدیركل برنامهریزی و توسعه شهری امور حمل و نقل و ترافیك معاونت ترافیك شهرداری تهران به اعتبارات پرداخت شده توسط دولتهای نهم و دهم نسبت به دولتهای قبل اشاره خاطرنشان كرد: در این مدت دولت یكهزار و 75 میلیارد تومان اعتبار برای متروی تهران اختصاص داده است این در حالیست كه در دولتهای قبل 161 میلیون دلار اعتبار فاینانس و 275 میلیارد تومان اعتبار ریالی برای این بخش اختصاص یافت كه با احتساب ارز دولتی باید گفت كه میزان كمك دولتهای قبلی به متروی تهران 2 هزار و 275 میلیارد تومان بوده است كه این رقم نیز نشان میدهد میزان كمك دولت به متروی تهران بر خلاف ادعاهای صورت گرفته 10 برابر نشده است.