درباره ادعای لو رفتن سولات کنکور ارشد شهرسازی؛
جوابیه سازمان سنجش به «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره یک خبر
خبرنامه دانشجویان ایران: سازمان سنجش، در واکنش به خبری مبنی بر ادعای چند تن از داوطلبین مرحله دوم کنکور شهرسازی درباره لو رفتن سوالات این آزمون، جوابیهای را برای انتشار در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» قرار داد.
به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این جوابیه و تصویر نامه ارسالی سازمان سنجش را در ادامه میبینید:
مدیر مسئول محترم پایگاه خبری خبرنامه دانشجویان ایران
با سلام
احتراماً؛ در خصوص درج مطلبی تحت عنوان «چرا داوطلبین مدعی لو رفتن سؤالات آزمون سراسری هستند» مورخ 14/5/94 جوابیهای به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی کاربران و متقضایان ارسال میگردد. مستدعی است وفق مقررات، انعکاس جوابیه فوق در اسرع وقت از طریق پایگاه خبری مربوطه صورت پذیرد.
1- تمهای سئوال شهرسازی چندان وسیع نیست که طیف گسترده کلاسهای کنکور نتوانند حدس بزنند. لذا، اگر تمی مانند بافت فرسوده در کلاسی مطرح شده باشد به معنی آگاهی از سئوال کنکور نیست، به ویژه اینکه موضوعاتی مانند "بافت فرسوده" و "مسکن مهر" از مسائل مهم شهرسازی در ایران هستند.
2- هر چند سایت مورد نظر یکی از موسسات شباهتهایی با سایت مورد نظر در آزمون داشته است ولی جزئیات سایت، جزئیات و محتوای پرسش کاملا" متفاوت بوده است.
3- به نظر میرسد آن گونه که روش کلاسهای کنکور است، برخی از آنها اقدام به تمرین بر روی آزمون سالهای 1389، 1390، 1391 و 1392 کردهاند و بدیهی است از تمهای آزمونهای فوق هیچ استفادهای نشده است که حتی اگر شده باشد، به دلیل ماهیت موضوع دور از انتظار نیست.
4- طراحان سئوال با آگاهی از این شگردها، سعی کردهاند نحوه طرح سئوال امسال طوری باشد که تفاوتهایی خاص نسبت به گذشته داشته باشد. معمولا" کلاسهای کنکور کلیاتی چون تعیین رویکرد مداخله، اهداف و راهبرهای کلی را در مضمون یک مثال به داوطلبان آموزش میدهند، در آزمون امسال رویکرد مداخله و نحوه مداخله معلوم بوده است. رویکرد مداخله طبق نگارش صریح پرسش، توسعه میان افزا (Infill Development) بوده است و نحوه مداخله تجمیع و تفکیک مجدد (Land Readjustment) بوده است.
5- از داوطلب خواسته شده است به موضوعاتی متفرقه نپردازد و در برنامه یا طرح پیشنهادی در سطح ساختار (Structure) کار کند. حال آنکه تمرین مورد اشاره بر روی کاربری زمین(Land use) تاکید داشته است.
6- در تمرین مورد اشاره کاربری مبنای تحلیل و مفروض بوده است، حال آنکه در پرسش آزمون سال 1394 کلیات بلوک بندی مبنای نقشه پایه بوده است. این دو روش، دو شیوه تحلیل متفاوت را طلب میکند.
7- مفروضاتی چون گسل، لرزه خیزی و بحرانهای اجتماعی در اراضی قهوهای (Brown Field) مبنای تمرین کلاسهای کنکور بوده است حال آنکه در پرسش آزمون سازمان سنجش، حداکثر تراکم ساختمانی، سطح اشغال، تراکم جمیعتی، درصد کاربری مسکونی در بافت فرسوده یک منطقه شهری ملاک قرار گرفته است.
8- معمولاً در سالهای قبل حد کلی زمین و وضعیت طبیعی توضیح داده میشد ولی امسال مساحت زمین را در 120 هکتار مشخص کرده و درباره وضع طبیعی هیچ اطلاعاتی داده نشده است. بیان اینکه منطقهای در تهران است یک راهنمایی برای فهم بیشتر زمینه طراحی و درک زیست بوم کلان بوده است. امسال سعی شده است محتوای پاسخ و پرسش از مسایل زیست محیطی فاصله بگیرد و یک مفهوم شهرسازی در لفافه توسعه میانافزا مورد پرسش قرار گیرد، تا میزان آگاهی داوطلب از مفاهیم خارج از لفاظیهای متعارف کلاسهای کنکور سنجیده شود. لذا از داوطلب خواسته شد که اهداف کلان ساخت وساز را در چارچوب مفهوم میانافزا توضیح دهد که خوشبختانه قبلا سابقه نداشته است که مبنای تمرین کلاس کنکور باشد.
9- برای صراحت موضوع در تذکر خاصی منظور ساختار توضیح داده شده است که کاملا جدید و اولین بار در نوع خود بوده است که در نمونه سوال کلاس کنکور مورد اشاره مطرح نشده است.
10- باتوجه به محتوای تمرین کنکور مورد اشاره، میباید رویکرد CPTD (تامین امنیت محیطی از طریق مداخلات اجتماعی-کالبدی) به عنوان پاسخ برگزیده میشد. حال آنکه پرسش آزمون 1394 اتخاذ رویکرد کاملا متفاوتی را طلب میکند.
در پایان یادآوری میگردد از آن خبرگزاری محترم که دارای سابقه ارزشی بوده و از کارکنان متدین در جامعه خبری بهره میبرد، انتظار میرود در کسب و انتشار اخبار بخصوص با این درجه اهمیت صحت و درستی مطالب را بررسی نموده و یا حداقل با اخذ پاسخ از مراجع ذیربط و درج همزمان آن، رسالت اطلاعرسانی و شفافسازی مطالب را در کمال رعایت اخلاق حرفهای به کار گیرد.
توفیق خدمت و آرزوی سلامتی برای همةخدمتگذاران جامعة اسلامی را از خداوند منان خواستاریم.
مهدی ناصری
مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بینالملل
خاطرنشان میشود که «خبرنامه دانشجویان ایران»، این مطلب را در گفتگو با یکی از معترضین و مدعی لو رفتن سوالات کنکور ارشد شهرسازی کسب اطلاع کرده بود و اکنون نیز آماده پذیرش و انتشار هرگونه نظر و دیدگاه دیگر دربارهی این خبر خواهد بود.
جوابیه سازمان سنجش به «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره یک خبر
خبرنامه دانشجویان ایران: سازمان سنجش، در واکنش به خبری مبنی بر ادعای چند تن از داوطلبین مرحله دوم کنکور شهرسازی درباره لو رفتن سوالات این آزمون، جوابیهای را برای انتشار در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» قرار داد.
به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این جوابیه و تصویر نامه ارسالی سازمان سنجش را در ادامه میبینید:
مدیر مسئول محترم پایگاه خبری خبرنامه دانشجویان ایران
با سلام
احتراماً؛ در خصوص درج مطلبی تحت عنوان «چرا داوطلبین مدعی لو رفتن سؤالات آزمون سراسری هستند» مورخ 14/5/94 جوابیهای به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی کاربران و متقضایان ارسال میگردد. مستدعی است وفق مقررات، انعکاس جوابیه فوق در اسرع وقت از طریق پایگاه خبری مربوطه صورت پذیرد.
1- تمهای سئوال شهرسازی چندان وسیع نیست که طیف گسترده کلاسهای کنکور نتوانند حدس بزنند. لذا، اگر تمی مانند بافت فرسوده در کلاسی مطرح شده باشد به معنی آگاهی از سئوال کنکور نیست، به ویژه اینکه موضوعاتی مانند "بافت فرسوده" و "مسکن مهر" از مسائل مهم شهرسازی در ایران هستند.
2- هر چند سایت مورد نظر یکی از موسسات شباهتهایی با سایت مورد نظر در آزمون داشته است ولی جزئیات سایت، جزئیات و محتوای پرسش کاملا" متفاوت بوده است.
3- به نظر میرسد آن گونه که روش کلاسهای کنکور است، برخی از آنها اقدام به تمرین بر روی آزمون سالهای 1389، 1390، 1391 و 1392 کردهاند و بدیهی است از تمهای آزمونهای فوق هیچ استفادهای نشده است که حتی اگر شده باشد، به دلیل ماهیت موضوع دور از انتظار نیست.
4- طراحان سئوال با آگاهی از این شگردها، سعی کردهاند نحوه طرح سئوال امسال طوری باشد که تفاوتهایی خاص نسبت به گذشته داشته باشد. معمولا" کلاسهای کنکور کلیاتی چون تعیین رویکرد مداخله، اهداف و راهبرهای کلی را در مضمون یک مثال به داوطلبان آموزش میدهند، در آزمون امسال رویکرد مداخله و نحوه مداخله معلوم بوده است. رویکرد مداخله طبق نگارش صریح پرسش، توسعه میان افزا (Infill Development) بوده است و نحوه مداخله تجمیع و تفکیک مجدد (Land Readjustment) بوده است.
5- از داوطلب خواسته شده است به موضوعاتی متفرقه نپردازد و در برنامه یا طرح پیشنهادی در سطح ساختار (Structure) کار کند. حال آنکه تمرین مورد اشاره بر روی کاربری زمین(Land use) تاکید داشته است.
6- در تمرین مورد اشاره کاربری مبنای تحلیل و مفروض بوده است، حال آنکه در پرسش آزمون سال 1394 کلیات بلوک بندی مبنای نقشه پایه بوده است. این دو روش، دو شیوه تحلیل متفاوت را طلب میکند.
7- مفروضاتی چون گسل، لرزه خیزی و بحرانهای اجتماعی در اراضی قهوهای (Brown Field) مبنای تمرین کلاسهای کنکور بوده است حال آنکه در پرسش آزمون سازمان سنجش، حداکثر تراکم ساختمانی، سطح اشغال، تراکم جمیعتی، درصد کاربری مسکونی در بافت فرسوده یک منطقه شهری ملاک قرار گرفته است.
8- معمولاً در سالهای قبل حد کلی زمین و وضعیت طبیعی توضیح داده میشد ولی امسال مساحت زمین را در 120 هکتار مشخص کرده و درباره وضع طبیعی هیچ اطلاعاتی داده نشده است. بیان اینکه منطقهای در تهران است یک راهنمایی برای فهم بیشتر زمینه طراحی و درک زیست بوم کلان بوده است. امسال سعی شده است محتوای پاسخ و پرسش از مسایل زیست محیطی فاصله بگیرد و یک مفهوم شهرسازی در لفافه توسعه میانافزا مورد پرسش قرار گیرد، تا میزان آگاهی داوطلب از مفاهیم خارج از لفاظیهای متعارف کلاسهای کنکور سنجیده شود. لذا از داوطلب خواسته شد که اهداف کلان ساخت وساز را در چارچوب مفهوم میانافزا توضیح دهد که خوشبختانه قبلا سابقه نداشته است که مبنای تمرین کلاس کنکور باشد.
9- برای صراحت موضوع در تذکر خاصی منظور ساختار توضیح داده شده است که کاملا جدید و اولین بار در نوع خود بوده است که در نمونه سوال کلاس کنکور مورد اشاره مطرح نشده است.
10- باتوجه به محتوای تمرین کنکور مورد اشاره، میباید رویکرد CPTD (تامین امنیت محیطی از طریق مداخلات اجتماعی-کالبدی) به عنوان پاسخ برگزیده میشد. حال آنکه پرسش آزمون 1394 اتخاذ رویکرد کاملا متفاوتی را طلب میکند.
در پایان یادآوری میگردد از آن خبرگزاری محترم که دارای سابقه ارزشی بوده و از کارکنان متدین در جامعه خبری بهره میبرد، انتظار میرود در کسب و انتشار اخبار بخصوص با این درجه اهمیت صحت و درستی مطالب را بررسی نموده و یا حداقل با اخذ پاسخ از مراجع ذیربط و درج همزمان آن، رسالت اطلاعرسانی و شفافسازی مطالب را در کمال رعایت اخلاق حرفهای به کار گیرد.
توفیق خدمت و آرزوی سلامتی برای همةخدمتگذاران جامعة اسلامی را از خداوند منان خواستاریم.
مهدی ناصری
مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بینالملل
خاطرنشان میشود که «خبرنامه دانشجویان ایران»، این مطلب را در گفتگو با یکی از معترضین و مدعی لو رفتن سوالات کنکور ارشد شهرسازی کسب اطلاع کرده بود و اکنون نیز آماده پذیرش و انتشار هرگونه نظر و دیدگاه دیگر دربارهی این خبر خواهد بود.
پکیج ویژه مرحله اول کنکور ارشد طراحی شهری 94
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]
طراحی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 9000 تست
پکیج ویژه مرحله اول برنامه ریزی شهری 94
برنامه ریزی شهری>>کامل ترین بانک سوال با بیش از 6000 تست
همکاری در فروش فایل و پروژه های شما:
[img=0x0]http://up.iranshahrsaz.com/uploads/iranshahrsaz.com_urbanshop2.gif[/img]