امتیاز موضوع:
  • 17 رأی - میانگین امتیازات: 2.88
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار علمی ومنطقیه؟
#1
در سالهای اخیر در بسیاری از شهرهای ایران فلکه به عنوان ورودی شهر در نظر گرفته میشه. به نظرتون این کار به لحاظ اصول شهرسازی و ماهیت وجودی فلکه درسته؟
آخرین ارسال های من :

دلهای پاک خطا نمی کنند سادگی می کنند و امروز سادگی

پاکترین خطای دنیاست

پاسخ
 سپاس شده توسط BlueBoyZone
#2
بستگی به شهر و حجم ورودی شهر داره!
اگر در ابتدای شهر به تعدادی مسیر با ارزش ترافیکی تقریبا یکسان برسیم بله کار درستی هست, اما اگر صرفا جنبه نمایشی داشته باشه نه!
مسیر جاده در برخورد به خیلی از شهرهای کوچیک منتهی به حداقل 2 مسیر دارای ارزش (ورود به شهر و کمربندی) در ابتدای شهر هستن که به معنی شش جهت ترافیک ارزشمند هست در این سه راهی ها برای تغییر مسیر آسان و بدون توقف استفاده از فلکه منطقی هست اما مشروط بر آنکه در فلکه از المان خاص و کاربری پرهیز بشه و با فاصله منطقی از فلکه در هر نوع کاربری در قسمت بعدی مسیر مستقر بشه.
در نوروز خیلی از شهرها از این فلکه ها به عنوان تابلو راهنما ، بازار موقتی و ... استفاده میشه که مشکل ایجاد میکنه, هر نوع تبلیغات شهرداری باید پیش از ورود به فلکه باشه و تنها تابلو های قابل استقرار در فلکه تابلو های راهنمای مسیر یابی هست.

موضوع دیگر این هست که اگر از فلکه در ورودی استفاده نشه باید آیتمی جایگزین بشه تا ترافیک ورودی به شهر پیش از ورود به شهر سرعت حرکت خودشون رو از سرعت معمول بین شهری به سرعت قابل پذیرش در خیابان شهری کاهش بدن, عوامل فیزیکی مثل پشت ماهی و سرعت گیر چندان مناسب نبیتن بهتر هست سکشن های تصویری و تغییرات در عرض معبر این وظیفه رو به انجام برسونن.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط ehsan7550 ، hero ، alireza ، pishrurbanist ، BlueBoyZone ، zahra2130
#3
اعضای فعال مشارکت کنند...
آخرین ارسال های من :

پاسخ
 سپاس شده توسط BlueBoyZone
#4
سکوت تا کی!!
15 کاربر زیر موضوع را خوانده است:
AliReza (۱۳۹۳-۱-۲۸, ۱۱:۱۰ عصر)، soodabehsa (۱۳۹۳-۲-۱, ۰۹:۳۰ عصر)، FaTyJo0oN (۱۳۹۳-۱-۲۹, ۱۰:۱۳ صبح)، mozaffarim (امروز, ۰۹:۴۵ عصر)، atelieahjam (۱۳۹۳-۱-۲۸, ۱۱:۱۳ عصر)، keshli (۱۳۹۳-۲-۲, ۰۸:۳۰ عصر)، avindar1367 (۱۳۹۳-۲-۱, ۱۱:۲۵ عصر)، shahbaz (۱۳۹۳-۱-۳۱, ۰۳:۲۳ عصر)، nazaninrahimi (دیروز, ۱۲:۳۱ صبح)، roufia (امروز, ۰۴:۵۰ عصر)، sardarekord (امروز, ۱۰:۰۰ عصر)، mitra shahrsaz (۱۳۹۳-۲-۲, ۰۲:۲۹ عصر)، ehsan7550 (۱۳۹۳-۱-۳۱, ۱۱:۱۸ عصر)، shirinbanooo (دیروز, ۰۵:۳۰ عصر)، architect sa (دیروز, ۰۱:۰۵ صبح)

پاسخ
 سپاس شده توسط BlueBoyZone
#5
سلام
قبل از هر نوع طراحی ورودی، طرح ورودی بستگی به مکان آن نسبت به شهر داره، مثلاً ورودی در حوضه ی بلافصل دسترسیهای شریانی قرار داره یا نه، شهرکها و حومه ها در چه فاصله ای از اون و چه نوع ارتباطی با اون دارند. یا حتی وسعت شهر، جریانهای ترافیکی ، جهات توسعه شهر در ارتباط با مفصلهای بین شهری همه تاثیر گذارند در مورد اینکه ورودی به شکل فلکه طراحی بشود یا به صورت های دیگر.
البته باید بگم که ورودی بیشتر از اینکه یک مفهوم جغرافیایی و فیزیکی باشد یک مفهوم ذهنی است که پس از ادراک و عملکردها و مناظر شهری که در سکانس های متوالی به هنگام وارد شدن به یک شهر دریافت میشوند، شکل می یابد پس این امکان وجود دارد که ورودی علاوه بر فلکه و المان و ... به صورت مجموعه ای از عوامل کالبدی و عملکردی هم در طول یک کریدور یا پهنه طراحی شود.
به نظر من به طور کلی میشود گفت طراحی ورودی در شهرهای کوچک به صورت فلکه قابل بحث و بررسی هست اما در شهرهای بزرگ قرار دادن یک فلکه به عنوان ورودی شهر نمی تواند ایده ی خوبی باشد( به دلیل پیچیده تر بودن نظام های حرکتی سواره و وسیع بودن سطح دسترسی ها و ...).

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط alireza ، Brightness ، BlueBoyZone
#6
سلام،من فکر میکنم صرفا استفاده از فلکه چاره کار نیست،در دنیا راهکارهای متفاوتی برای ورودی شهر ها در نظر گرفته شده.اما چیزی که در ایران باب شده فقط یک عنصر تکثیر شده اند! به نظر میرسد که با ایجاد سکانس بندی های متفاوت در جداره و عرض مسیر و همچنین با رفتار شناسی ترافیکی می توان به ورودی شهری دست پیدا کرد که اگر فلکه هم داشته باشد آن فلکه تنها راه حل نباشد.

آخرین ارسال های من :
پاسخ
 سپاس شده توسط pishrurbanist ، Masih
#7
از دیدگاه بنده وجود فلکه کار منطقی است ! زیرا :
1. اگر در فلکه ای که در ورودی شهر قرار دارد المانها و نماد اون شهر باشه خب معرف هویت و فرهنگ اون شهر خواهد بود و به بیننده حس زیبایی رو القا می کند ! مثل کاری که مدیریت شهری اصفهان با نماد گنبدهای فیروزه ای و رنگ فیروزه ای انجام داده و معرف فرهنگ و نماد معماری و شهرسازی ایرانی و شهر اصفهان است و یا نمونه ای دیگر در پاریس . . .
2. وجود فلکه به منزله تقسیم جریان ترافیکی است که امکان دسترسی هرچه سریعتر رو به مناطق مختلف شهر فراهم میسازه . . . !
3. وجود فلکه از سرعت جریان ترافیکی ورودی به شهر می کاهد و ضریب امنیتی ساکنین مناطق مسکونی رو افزایش می دهد . . . !

آخرین ارسال های من :
    پاسخ
     سپاس شده توسط pishrurbanist ، Ehsan_Shin
    #8
    (۱۳۹۳-۲-۱۶، ۱۱:۴۶ عصر)culdesac نوشته است: از دیدگاه بنده وجود فلکه کار منطقی است ! زیرا :
    1. اگر در فلکه ای که در ورودی شهر قرار دارد المانها و نماد اون شهر باشه خب معرف هویت و فرهنگ اون شهر خواهد بود و به بیننده حس زیبایی رو القا می کند ! مثل کاری که مدیریت شهری اصفهان با نماد گنبدهای فیروزه ای و رنگ فیروزه ای انجام داده و معرف فرهنگ و نماد معماری و شهرسازی ایرانی و شهر اصفهان است و یا نمونه ای دیگر در پاریس . . .
    2. وجود فلکه به منزله تقسیم جریان ترافیکی است که امکان دسترسی هرچه سریعتر رو به مناطق مختلف شهر فراهم میسازه . . . !
    3. وجود فلکه از سرعت جریان ترافیکی ورودی به شهر می کاهد و ضریب امنیتی ساکنین مناطق مسکونی رو افزایش می دهد . . . !
    (۱۳۹۳-۲-۱۶، ۱۱:۴۶ عصر)culdesac نوشته است: از دیدگاه بنده وجود فلکه کار منطقی است ! زیرا :
    1. اگر در فلکه ای که در ورودی شهر قرار دارد المانها و نماد اون شهر باشه خب معرف هویت و فرهنگ اون شهر خواهد بود و به بیننده حس زیبایی رو القا می کند ! مثل کاری که مدیریت شهری اصفهان با نماد گنبدهای فیروزه ای و رنگ فیروزه ای انجام داده و معرف فرهنگ و نماد معماری و شهرسازی ایرانی و شهر اصفهان است و یا نمونه ای دیگر در پاریس . . .
    2. وجود فلکه به منزله تقسیم جریان ترافیکی است که امکان دسترسی هرچه سریعتر رو به مناطق مختلف شهر فراهم میسازه . . . !
    3. وجود فلکه از سرعت جریان ترافیکی ورودی به شهر می کاهد و ضریب امنیتی ساکنین مناطق مسکونی رو افزایش می دهد . . . !

    سلام و با تشکر از نظری که در مورد این تاپیک ارائه دادین.

    در رابطه با اینکه قرار دادن فلکه در ورودی شهر کار منطقی هست یا نه؟، شاید بکار بردن لغت "منطقی" در ادبیات شهرسازی برای تحلیل یک مسئله کمی ابهام ایجاد کنه، منظور من این است که ابتدا باید منطقی و غیر منطقی بودن یک پروژه مهندسی دقیق تعریف بشه. اگر طرح یک پروژه رو منطقی فرض کنیم پس طرح منطقی تر چطور تعریف می شود؟! نه اینکه اصطلاح "منطقی بودن طرح" اشتباه باشد اما معمولاً از کلمات "مناسب" ، "بهنیه" ، "پایدار" .... استفاده می شود، چرا که با استفاده از این کلمات، فرضیات و مسئله یک بحث بهتر درک می شود.

    در رابطه با تحلیل شما، هر سه موردی که بیان کردید درست است اما به هیچ وجه قابل تعمیم به تمامی مکان ها و زمان ها نیست. در رابطه با مورد 1:
    الف)نمایش کالبدی فرهنگ و هویت یک شهر توسط یک یا چند المان در یک فلکه ( طبیعتاً با هندسه ی دایره) کار بسیار مشکلی است.
    ب)چه استانداردی برای طراحی یک المان که شاخص هویت یک شهر باشد وجود دارد؟
    ج)کیفیت معماری و طراحی شهری در طراحی المان از مهمترین مسائل در ساخت و جانمایی آن است. هیچ تضمینی وجود ندارد که طراحی المان بر اساس الگوهای معماری یک شهر حتماً واجد کیفیت باشد.
    د)بارزه های هویتی هر جامعه ای قابلیت نمود کالبدی مناسبی ندارد و در صورتی که به صورت یک عنصر شهری در قالب المان نمایش داده شود شاید تاثیر قوی بر مخاطب نداشته باشد و یا حتی تاثیر بصری نامطلوبی ایجاد کند

    مورد 2:
    الف)قطعاً جریان های ترافیکی در یک شبکه حمل و نقل شهری نیازمند گره هایی هستند که وارد آن شوند و از آن نیز خارج شود و به تعبیری تقسیم جریان ترافیکی به دسترسی ها انجام گیرد اما همانطور که پیشتر عرض کردم نظام جریان های ترافیک بسیار پیچیده تر از آن است که توسط یک فلکه در شهر حل شود
    ب) در بحث طراحی شبکه راهها عوامل بسیاری دخیل اند که همیشه نمی توان در ورودی شهر، یک فلکه قرار داد، کاربری ، توسعه های حاشیه ی شهر، توپوگرافی و ... از جمله این عوامل هستند
    ج) مقیاس فلکه ، وسعت شهر و شبکه دسترسی از عوامل تعیین کننده در استقرار یا عدم استقرار فلکه در ورودی شهر هستند.( مثلاً آیا می توان در یکی از ورودی های اصلی شهر تهران یک فلکه قرار داد؟؟!) پس طراحی فلکه به عنوان ورودی شهر بیشتر در شهر های کوچک قابل پیاده سازی است

    مورد 3:
    الف) کاملاً درست است که فلکه عامل کاهش سرعت به هنگام نزدیک شدن به آن است اما آیا در یک کلان شهر به هنگام ورود به شهر سرعت بایستی تا مرز 30 کیلومتر در ساعت و حتی پایین تر از آن هم کم شود؟ ورودی شهر یک دسترسی با درجه عملکردی شریانی، بزرگراه یا آزاد راه است پس عبور ساکنین پیاده مناطق مسکونی اطراف از آن امر درستی نیست. یا بهتر بگم پراکنش کاربری ها نباید عامل جذب سفرهای پیاده در حوزه ی معابر شریانی باشد
    ب)پس از ورود به شهر سرعت سواره در معابر باید در رنج 50 تا 80 کیلومتر در ساعت باشد. این سرعت بستگی به معابر شریانی و شاهراه ها دارد که بایستی پیرو نظام سلسله مراتب دسترسی ها طراحی شوند. پس فلکه عامل مناسبی برای تبدیل سرعت از 100-120 km/h (بین شهری) به سرعت 50-80 km/h (درون شهری) نیست.

    در پایان باید عرض کنم که هیچ قطعیتی در ارائه ی یک طرح شهرسازی وجود ندارد و مطلوب یا نامطلوب بودن هر طرحی بستگی به نمونه موردی مطالعه دارد. پس قرار دادن فلکه در ورودی شهر در شهری می تواند طرح مناسبی باشد و در شهری دیگر نامناسب.

    پاسخ
     سپاس شده توسط alireza ، Ehsan_Shin
    #9
    (۱۳۹۳-۱-۱۶، ۰۹:۴۱ صبح)Urbanist نوشته است: قرار دادن فلکه کار منطقیه اما جدیدا تو همه شهرها ی فلکه میزارن که اصلا از لحاظ بصری بیننده رو تحت تاثیر قرار نمیده
    اصلا حس نمیشه که وارد جای جدیدی شدی... فلکه واسه ورودی وقتی خوبه که برند اون شهر را در خود داشته باشد تا بتواند برای ببینده خوانا شود...

    آخرین ارسال های من :
      پاسخ


      موضوع‌های مشابه…
      موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
        شهر سازی mahroo456 0 14,152 ۱۳۹۶-۱۰-۳۰، ۰۲:۱۵ عصر
      آخرین ارسال: mahroo456
        شهر دوستدار سالمند atelieahjam 4 3,867 ۱۳۹۴-۱-۲۲، ۰۹:۴۷ عصر
      آخرین ارسال: atelieahjam
        روز جهانی نابینایان و مناسب سازی محیط خانه و شهر برای نابینایان atelieahjam 0 1,755 ۱۳۹۳-۷-۲۳، ۰۷:۰۶ عصر
      آخرین ارسال: atelieahjam
        ضرورت و اهمیت ایجاد باشگاه ورزشی خانگی در محیط های مسکونی آپارتمانی و مجتمعی atelieahjam 3 6,803 ۱۳۹۳-۵-۱۶، ۱۱:۴۵ صبح
      آخرین ارسال: Diniyar
        شهر پایدار Urbanist 14 18,807 ۱۳۹۳-۴-۱۴، ۰۱:۴۷ عصر
      آخرین ارسال: Urbanist
        مکان یابی کسب و کار Urbanist 3 12,709 ۱۳۹۳-۴-۶، ۰۸:۰۱ عصر
      آخرین ارسال: alireza
        ژئومرفولوژی و شهر Urbanist 3 12,122 ۱۳۹۳-۴-۶، ۰۸:۰۰ عصر
      آخرین ارسال: alireza
        مدل توسعه افقی ابر پهن شهر Urbanist 7 15,576 ۱۳۹۳-۳-۴، ۱۱:۲۴ عصر
      آخرین ارسال: Urbanist
        کمبود پارکینگ در مشهد راه حلی دارد؟ Sahab 5 13,213 ۱۳۹۳-۲-۴، ۱۱:۰۹ عصر
      آخرین ارسال: alireza
        صندلی داغ از نوع شهرسازی و کمی علمی زمردیان 1 2,936 ۱۳۹۲-۱۲-۱۹، ۱۱:۵۰ عصر
      آخرین ارسال: Brightness

      پرش به انجمن:


      کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان