ایران شهرساز را در تلگرام دنبال کنید

[-]
[-]

پشتیبانی 09120592515 ایمیل: iranshahrsaz@yahoo.com

[-]
[-]
امتیاز موضوع:
  • 53 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1
برای ما، معماری کجاست؟

.docx   برای ما.docx (اندازه: 14.75 KB / تعداد دفعات دریافت: 61)
درست است که ما ایرانی‌ها
در یازدهمین دوسالا‌نه معماری ونیز حضور نداریم (مثل دوسالا‌نه‌های قبلی)، ولی
حداقل می‌‌توانیم مسائل و موضوعات آن را تعقیب کنیم. به‌ویژه دوسالا‌نه جاری و در
حال اجرای یازدهم، موضوعی را برای خود برگزیده که بحث فراوانی را پیش می‌‌آورد
. عنوان دوسالا‌نه این است
: <آنجاست معماری، پشت ساختمان
.> این عنوان مرا یاد
گفته معروفی می‌‌اندازد که
<درخت‌ها نگذاشتند جنگل را ببینیم
.> این درخت‌ها
جنگل نیستند ولی بخشی از جنگل می‌‌توانند باشند
در عالم معماری هم، ساختمان بخشی از
قلمرو معماری هست، ولی معماری نیست. ساختمان می‌‌تواند مصنوع معماری باشد، یعنی
معماری را در آن ببینیم، ولی صرف ساختمان، معماری نیست
شاید بشود از نگاه
دیگری نیز به این مساله نگاه کرد
هنر و دانش هردو دنبال شناخت هستند. انسان یا
از طریق دانش یا از طریق هنر، در پی شناخت جهان است، ولی این دو روش شناخت تفاوت
محسوسی باهم دارند. هنر عبارت است از شناخت جهان با زمینه فلسفی، و با تاکید بر
کیفیت، در حالی که دانش یعنی شناخت جهان بدون زمینه فلسفی و با تاکید بر کمیت. علم،
در این وسط همان شناخت است با تاکید بر کمیت (مثل دانش) ولی با زمینه فلسفی. باز با
زبانی دیگر، معماری به جهانبینی و مبانی نظری نگاه می‌‌کند، ساختمان به مقررات ملی
ساختمان و آیین‌نامه‌ها. تفاوت بسیار زیاد است
سلیقه کارفرما
این را
گفتم تا به نتیجه‌ای دیگر برسم: در بسیاری از دفاتر معماری ما، معماری نمی‌کنند،
پلا‌ن خرد می‌‌کنند! متاسفانه یک دست معمار را مقررات و آیین نامه‌ها بسته، دست
دیگر را تفکر و جهان‌بینی خود معمار. بروز بیرونی این مشکل آن است که ما در دهه‌های
اخیر هیچ کار شاخص معماری نداشته‌ایم. نه این‌که اصلا‌ نداشتیم، بالا‌خره کارهای
زیبایی مثل فرهنگسرای فرشچیان اصفهان دیده می‌‌شود که معمار برای خود حرفی دارد و
استقلا‌لی، ولی نسبت این تعداد کار به کل کارهای انجام شده، بسیار کم است. در
معماری ما، نقش تفکر و آرمان بسیار نازل شده و معماران ما دنبال تولید نقشه هستند
تا تولید معماری. چرا چنین شده، پاسخی طولا‌نی و متنوع می‌‌تواند داشته باشد، ولی
شاید اگر به یکی دو تا از آنها اشاره شود، بد نباشد. بسیاری را عقیده بر این است که
سلیقه کارفرما است که کیفیت معماری را تعیین می‌‌کند. اشاره مسجل این عده به
ساختمان‌هایی است که در طول تاریخ در ایران ساخته شده و مهر ونشان شخصیتی بزرگ بر
خود دارند، و معتقدند اگر این وزرا و زعما نبودند معماری شاخص موجود را نداشتیم
. اینها می‌‌گویند، تاریخ معماری ما را وزرا ساخته‌اند نه شاهان و نه مردم
اگر
چنین است، امروز چه؟ اگر صحبت سر ساختمان‌های بزرگ عمومی و دولتی باشد، این حرف
درست، ولی در گوشه و کنار شهر‌های ما هر روز برجی و برجکی هوا می‌‌رود، اینها را چه
باید کرد؟ می‌‌گویند، در دنیای امروز، باید دنبال
<فرهنگ عمومی و سلیقه
عمومی
> رفت، نه سلیقه وزرا و زعما. راست هم می‌‌گویند، حداقل به این خاطر که اگر
در روزگاری نه‌چندان دور این پادشاهان و وزرا بودند که حکومت می‌‌کردند الا‌ن
سازمان‌ها و احزاب و نمایندگان مردمند که عنان حکومت کشور را دارند. این نمایندگی
چگونه انتخاب می‌‌شود بحثی دیگر است. پس برای تولید معماری و معماری فاخر و خوب در
این دنیا، باید فرهنگ زیبایی‌شناسی و معماری مردم را نشانه گرفت و ارتقا داد
دانشکده
اما گروهی دیگر، ضعف آموزش معماری در دانشکده‌های مارا عامل اصلی افول
کیفیت معماری کشور می‌‌دانند. این واقعیتی ملموس است که این همه دانشکده در سرتاسر
کشور، علی القاعده، نمی‌تواند در تربیت نخبگانی که بتوانند بار نظری و اجرایی
معماری اصیل را به‌دوش بکشند، موفق باشد. مگر ما در این کشور چقدر استاد معماری
داریم که بتوانند این خیل عظیم دانشجو را تربیت کنند؟ ‌ در کنار این قلت کادر
آموزشی، واقعیت دیگری نیز در دانشکده‌های ما وجود دارد. دانشکده‌های ما دست وبال
دانشجوهارا از همه لحاظ بسته اند. گشتن و دیدن و بحث کردن از لوازم اولیه آموزش
معماری است. ولی دانشجوهای ما، به دلیل خط قرمز‌های متعدد، امکان سفر‌های حتی
الزامی را ندارند. نتیجه اول چنین محدودیت‌هایی این است که پروژه‌های معماری و
تاریخ هنر و روستا را تا حد ممکن در خود شهر محل دانشکده یا در همان اطراف
می‌‌گیرند، و دانشجو در این دنیای بزرگ حتی وسعت ایران خودرا تجربه نمی‌کند. در
دانشکده‌های ما بحث‌های جدید و مبانی نظری جدید نه تدریس می‌‌شود و نه آدرس داده
می‌‌شود. بچه‌های ما هنوز هم مدرسه را با الگوی اوایل مشروطه می‌‌سازند و اسمش را
می‌‌گذارند معماری ملی یا اسلا‌می. اساتید و دانشجوهای ما ضعف دانشی خود درباره
مبانی نظری جدید معماری را پشت دیوار بلند
<معماری سنتی
> یا
<معماری
اسلا‌می
> می‌‌پوشانند، مثل معمارانی که نمای زشت خودرا می‌‌خواهند پشت رونده‌ها
قائم کنند. این دیوار و این رونده‌ها روزی می‌‌افتند و زشتی معماری=( ساختمان
) نمایان می‌‌شود
دنیای تازه
و در آن طرف دنیا، بلند فریاد می‌‌کنند که
معماری ساختمان نیست. بحث‌های مهمی در ونیز جاری است که بازتابی از بحث‌های وسیع‌تر
محافل هنری و معماری جهان است. اگر جایزه یک عمر معماری را به فرانک گری می‌‌دهند،
حتما دیدگاه او در پلا‌ن اول قرار می‌‌گیرد و بحث معماری تندیس گونه و ازبین رفتن
مرز بین داخل و خارج و دیوار وسقف مطرح می‌‌شود. از همین حالا‌ می‌‌توان شروع جدل
علمی
<معماری اندام‌واره در مقابل معماری تندیسی
> را شاهد بود. جالب است که
رجوع مجدد به جریان مردمی در معماری در مقابل هنر مفهومی معماری، دارد دوباره باب
می‌‌شود. دنیای امروز که در تغییر و تحول دائم است، فرمول‌های ایستا را بر نمی‌تابد
و مبانی تازه‌ای را برای طراحی فضاهای معماری پیشنهاد می‌‌کند. انتخاب‌های
دوسالا‌نه ونیز، همان اندازه معنی دار و برانگیزاننده‌اند که خود عنوان نمایشگاه
: <آنجاست معماری، پشت ساختمان
>
آخرین ارسال های من :

 سپاس شده توسط: deldar ، archiman
موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده بازدید آخرین ارسال
  تاریخ نقاشی و رنگ در معماری ایران reza1366 1,644 1394-1-14، 08:09 عصر
آخرین ارسال: atelieahjam
  هتل شراتون،برنده جایزه معماری ساحلی leila 865 1393-4-19، 04:29 عصر
آخرین ارسال: leila
  معماری سوپر مدرن leila 1,268 1393-4-18، 04:18 عصر
آخرین ارسال: sketchgod
  اقلیم در معماری ایرانی و خانه های قدیمی leila 839 1393-4-17، 10:47 عصر
آخرین ارسال: leila
  توجه به آشفتگی در معماری مدرن امری ضروری است leila 822 1393-2-28، 10:38 عصر
آخرین ارسال: leila
  بخش خصوصی باید وارد سرمایه‌گذاری در حوزه معماری مدرن شود leila 723 1393-2-28، 10:33 عصر
آخرین ارسال: leila
  کتاب "جزئیات، ارتقادهنده معماری" منتشر شد MHAKBARI 1,454 1391-11-3، 06:29 عصر
آخرین ارسال: MHAKBARI
  دفتر معماری وایولنت والیوم و خانه ی پیچان کالیفرنیا, مینی مالیسمی پایدار در برهوت rahnamayan 1,205 1391-11-3، 04:44 عصر
آخرین ارسال: rahnamayan
  ایده برای طراحی دانشکده معماری صادقی_1045 3,798 1391-10-10، 11:07 صبح
آخرین ارسال: 10a
  معماری زیگورات arshadememari 1,372 1391-9-17، 12:19 صبح
آخرین ارسال: arshadememari
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
[-]
جستجو
جستجوی گوگل